Tänt var det här!

I helgen var det Åmåls traditionella ljusfest. I några dagar så lyser hela staden upp. Överallt är det marschaller, glödlampor, ljuslyktor, ljusslingor och mycket annat, och i alla dess färger med.

Jag och Mimmi Storm möttes nere i stan, och kamerorna gick varma hela tiden! Att gå från ett ställe till ett annat som annars tar typ fem minuter tog typ 1 timma denna gång, så mycket motiv såg vi överallt!

Det är roligt att fota bara för skojs skull. Utan att liksom ha någon press på sig. Bara fota för att fota. Blir det inget så är det inte hela världen, och blir det något så är det ju bara ett plus! 🙂

Jag var på kalas och kom inte hem förrän strax innan kl 21, sen direkt ner på stan. Så det blev inte så många timmar som man hade behövt egentligen, allt hann vi helt enkelt inte fota. Får väl bli nästa år 😉

Först så mötte vi på några monster. Eller vet inte riktigt vad de skulle föreställa egentligen. Höga ben och armar, vita masker och ”horn” på ryggen med ljusslingor på. Maskerna och hur de rörde sig gjorde det faktiskt ganska så kusligt.

I allèn utanför gamla kyrkan/kulturmagasinet så stod det massor utav stånd, hantverkare som sålde sina saker. De brukar stå där på helger, men det var verkligen häftigt att se dem där när det var mörkt, och hela allèn var upplyst med hjälp utav ljusslingor.

Det var även ljust och livat inne i gamla kyrkan/kulturmagasinet.

Och så kunde man köpa sig lite nattmat 🙂

Vi besökte Strands, eller Strand cafèet. Ett mysigt litet cafè som ligger vid Vänern, ett stenkast ifrån gamla kyrkan/kulturmagasinet. På fredagar kl. 17 så är vi ett gäng fotografer som samlas där och bara tjötar 🙂

Vi fastnade såklart utanför Strands ett tag, ljusslingorna i träden utanför var riktigt roliga att leka med! Tror jag fick iväg en 200 bilder bara på slingorna! ;-o)

Och det var inte bara mycket ljus ute, fullt med folk var det också. Folk och bilar. Och det var väldigt vad folk var fotogeniska denna gång, annars brukar de springa från kameran. Men, denna gång kom de fram till en och sa ”ta en bild på mig!”.

Och jag som bara älskar gamla bilar kunde ju såklart inte låta bli! 🙂

Vet att vi missade så många andra häftiga ljusfenomen, men det får som sagt bli nästa år istället!

Det var bara skönt att komma ut och fota, fota något annat, leka med slutartiden och våga höja Iso:n! Låg mellan 2000-2500, hade inget stativ med mig. Tills nästa gång skall jag ha skaffat mig ett monopod i alla fall 🙂

/Elin

Lämna en kommentar